Digital registrering

Pr. 31.1 14 er den nyeste del af digitaliseringsplanen trådt i kraft.

Det betyder at du nu selv skal foretage følgende:

  • Navne: Når du skal søge om navngivning eller navneændring, skal du gøre det på www.borger.dk. Dankortbetaling af navneændringsgebyret skal ske sammen med ansøgningen på borger.dk. Visse blanketter, som er nødvendige ud over den egenltige ansøgning, findes stadig her.
  • Fødsel: fødselsanmeldelse, som kun skal bruges, hvis ikke en jordemoder har medvirket ved fødslen.
  • Faderskab: omsorgs- og ansvarserklæring skal afgives på www.borger.dk. Du kan dog stadig finde visse andre blanketter: moderens oplysninger til faderskabssagen, anerkendelse af faderskab og registrering af faderskab (barnet dødfødt eller dødt kort efter fødslen)
  • Dødsfald: Anmodning om begravelse skal foretages på www.borger.dk. I visse tilfælde kan papirblanket dog stadig anvendes. Anmeldelse af dødfødt barn foretages altid med papirblanket.
  • Ægteskab: navneændring på bryllupsdagen skal søges på www.borger.dk.